Badstue – Alt du trenger å vite

Badstue forside

Badstue har blitt brukt i tusenvis av år og er fortsatt populære i dag. En badstu kan hjelpe folk til å slappe av, få indre ro, og det kan ha mange andre helsemessige fordeler.

Svette har lenge vært brukt som terapi. Mayaene brukte svettehus for 3000 år siden, ifølge Harvard Health Publications. I Finland har badstuer blitt brukt i tusenvis av år, og 1 av 3 finner bruker dem fortsatt. I USA antas det å være over en million badstuer.

De viktigste fordelene med en badstue, er avslapning og forbedret kardiovaskulær helse. Imidlertid kan det hende at en badstu ikke passer for alle.

Litt fakta om badstue:

Her er noen viktige punkter om badstue – Flere detaljer finner du i hovedartikkelen:

  • En badstu er et rom der folk tar sikte på å slappe av i tørr varme.
  • Det kan gi fordeler for kardiovaskulær helse som ligner på de som kommer fra trening.
  • Å drikke alkohol før eller under en badstue kan være farlig.
  • Alle som har kardiovaskulære problemer eller som er gravide, bør søke lege før du bruker badstue.
Badstue natur

Hva er en badstue?

En badstue er vanligvis et rom oppvarmet til mellom 70 ° til 100 ° Celsius.

Tradisjonelle finske badstuer bruker vanligvis tørr varme, med en fuktighet som ofte er mellom 10 og 20 prosent. I andre badstuer er fuktigheten høyere. Tyrkiske badstuer, for eksempel, opererer med et større fuktighetsnivå.

Når du bruker badstu, kan hudtemperaturen øke til omtrent 40 ° Celsius. Når hudtemperaturen stiger, oppstår også kraftig svetting. Pulsen stiger når kroppen prøver å holde seg kjølig. Det er ikke uvanlig å miste omtrent en halv liter svette mens du tilbringer kort tid i badstue.

Forskjellige typer badstue

Tradisjonell finsk badstue

Den tradisjonelle finske badstuen er standarden som andre badstuetyper sammenlignes med. Badstueopplevelsen i en badstu av finsk type er en kombinasjon av to faktorer: minimum varmenivå og fuktighetskontroll.

For å garantere de avslappende effektene av en badstue, må temperaturen være minst 65,5 ° C, målt der man sitter. Badstuer under denne temperaturen gir ikke en gunstig, tradisjonell badstuopplevelse.

Noe annet som også er viktig for den tradisjonelle badstuopplevelsen er bruken av vann for å kontrollere fuktigheten inne i badstuen. En bøtte og en øse hører til i en badstue og er «prikken over i’en» for en hyggelig badstueopplevelse.

Folk som bruker tradisjonelle finsk badstue,kontrollerer fuktighetsnivået i henhold til mengden vann som helles på oppvarmede steiner. Et typisk fuktighetsnivå går hvor som helst mellom 20% og 40% (mengden damp / fuktighet som føles behagelig varierer fra person til person) og avhenger også av temperaturen i badstuen. Høyere temperaturer = mindre damp og omvendt. Det har blitt mer trendy i nyere tid og bruke lavere temperatur og høyere luftfuktighet.

Tørr badstue

En tørr badstue er i utgangspunktet en tradisjonell finsk badstue, men uten vannet som man heller på varme steiner. Når man ikke tilsetter vann til oppvarmede bergarter vil badstuen ha svært lave fuktighetsnivåer – ofte under 10%.

Det er en vedvarende misforståelse (spesielt i USA) om at du ikke skal legge vann på de varme steinene i en badstueovn. Dette er ikke sant! Hvor mye vann du bruker i badstuen din er et personlig valg. Noen bruker mye vann for å opprettholde høy luftfuktighet, mens andre ikke bruker vann i det hele tatt.

I en offentlig badstu er det en annen historie fordi du må være høflig mot andre som bruker badstue. Økt fuktighet gir en følelse av sterkt økt varme, noe ikke alle foretrekker.

Noen ganger, på grunn av mangel på kunnskap eller mindre enn optimalt utstyr, har offentlige anlegg retningslinjer som forbyr vannbruk i badstue. Uansett bør reglene for fasilitetene alltid respekteres).

Infrarød badstue

En infrarød badstue er en type badstu som bruker lys for å skape varme. Denne typen badstu er veldig populær og den kan gi en rekke helsemessige fordeler. En tradisjonell badstu bruker varme for å varme opp luften, som igjen varmer kroppen din. En infrarød badstue varmer kroppen din direkte uten å varme opp luften rundt deg.

Appellen til badstuer generelt er at de forårsaker reaksjoner som de som fremkalles av moderat trening, for eksempel kraftig svetting og økt hjertefrekvens. En infrarød badstue gir disse resultatene ved lavere temperaturer enn en vanlig badstue, noe som gjør den tilgjengelig for folk som ikke tåler varmen fra en vanlig badstue.

Dampbadstue

En dampbadstue er et fuktighetsforseglet rom, bygget av fliser, glass eller akryl. Dette er det motsatte av en tørr badstu med en relativ luftfuktighet på 100%. Ofte er benkene på ett nivå. Det er ingen fuktighetskontroll, men på grunn av den høye luftfuktigheten føles rommet varmere enn den faktiske temperaturen. Temperaturen styres av en termostat og er vanligvis mindre enn 49 ºC.

Badstue norge

Mulige helsemessige fordeler

Uansett hvordan badstuen varmes opp, eller fuktighetsnivået, er effektene på kroppen det samme.

Når en person sitter i en badstue, øker pulsen og blodårene utvides. Dette øker sirkulasjonen, på samme måte som lav til moderat trening, avhengig av hvor lenge badstuen brukes.

Pulsen kan øke til 100-150 slag i minuttet mens du bruker badstue. Dette kan også gi noen helsemessige fordeler.

Lindrer smerte

Økt sirkulasjon kan bidra til å redusere ømhet i muskler, forbedre leddbevegelse og lette smerter i leddgikt.

Redsuerer smerte

Ettersom varmen i en badstu forbedrer sirkulasjonen, kan det også fremme avslapning. Dette kan forbedre følelsen av velvære.

Forbedre kardiovaskulær helse

Reduksjonen av stressnivået ved bruk av badstue kan være knyttet til en lavere risiko for kardiovaskulære hendelser.

En studie, utført i Finland, fulgte 2315 menn i alderen 42 til 60 i løpet av 20 år. Funn antydet at personer som bruker badstue, kan ha lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer.

Av deltakerne i studien døde til sammen 878 av hjerte- og karsykdommer, koronararteriesykdom eller plutselig hjertedød. Deltakerne ble kategorisert etter hvor ofte de brukte badstue, inkludert en gang i uken, to til tre ganger i uken og fire til syv ganger i uken.

Etter å ha justert for kardiovaskulære risikofaktorer, var økt bruk av badstuen knyttet til redusert risiko for dødelige kardiovaskulære sykdommer.

Deltakere som brukte badstuen to til tre ganger i uken, hadde 22 prosent mindre sannsynlighet for å oppleve plutselig hjertedød enn de som bare brukte den en gang i uken. De som brukte badstu fire til syv ganger i uken, var 63 prosent mindre sannsynlig å oppleve plutselig hjertedød og 50 prosent mindre sannsynlighet for å dø av hjerte- og karsykdommer enn de som bare brukte badstue en gang i uken.

Mer forskning er nødvendig for å finne ut om det er en klar sammenheng mellom bruk av badstu og en reduksjon i dødsfall fra hjertesykdom.

Bruk av badstu kan også være forbundet med lavere blodtrykk og forbedret hjertefunksjon.

Selv om studier kan være lovende, bør ikke badstu erstatte et treningsprogram for å holde hjertet sunt. Det er flere bevis som støtter fordelene med regelmessig trening.

Hudproblemer

En tørr badstue tørker huden under bruk. Noen mennesker med psoriasis kan oppleve at symptomene deres reduseres mens de bruker badstue, men de med atopisk dermatitt kan oppleve at det forverres.

Astma

Personer med astma kan finne lindring fra noen symptomer som følge av bruk av badstue. En badstue kan hjelpe åpne luftveier, løsne slim og redusere stress.

Lavere risiko for Alzheimers?

I 2016 publiserte forskere fra Finland funn i en 20-årig studie som koblet bruk av badstue med lavere risiko for demens og Alzheimers sykdom. Studien involverte 2315 friske menn i alderen 42 til 60 år.

De som brukte badstu 2 til 3 ganger per uke, hadde 22 prosent mindre sannsynlighet for å få demens og 20 prosent mindre sannsynlighet for å få Alzheimers enn de som ikke brukte badstue. De som brukte badstu fire til syv ganger i uken, hadde 66 prosent mindre sannsynlighet for å få demens og 65 prosent mindre sannsynlighet for å få Alzheimers enn de som brukte badstue en gang i uken.

Resultatene beviser imidlertid ikke at en badstu forårsaker redusert risiko. Det kan være at personer med demens ikke bruker badstue. Mer forskning er nødvendig for å bekrefte disse funnene.

Badstue helsefordeler

Helsefare og forsiktighetsregler

Moderat bruk av badstue ser ut til å være trygt for folk flest. Imidlertid bør en person med hjerte- og karsykdommer snakke med lege først.

Blodtrykk risiko

Det er ikke tilrådelig å bytte mellom varmen fra en badstu og kaldt vann i et svømmebasseng, da det kan øke blodtrykket.

Bruk av badstu kan også føre til at blodtrykket faller, så personer med lavt blodtrykk bør snakke med legen sin for å sikre at bruk av badstuen er trygg.

Personer som nylig har hatt et hjerteinfarkt, bør også snakke med legen sin først.

Dehydrering risiko

Dehydrering kan skyldes væsketap mens du svetter. Personer med visse tilstander, som nyresykdom, kan ha høyere risiko for dehydrering.

De økte temperaturene kan også føre til svimmelhet og kvalme hos noen mennesker.

Forholdsregler

For å unngå negative helseeffekter anbefales også følgende forholdsregler:

Unngå alkohol: Alkohol øker risikoen for dehydrering, hypotensjon, arytmi og plutselig død.

Et år lange studier av personer i Finland som opplevde plutselig død, viste at personen i 1,8 prosent av tilfellene hadde hatt badstu i løpet av de siste 3 timene, og i 1,7 prosent av tilfellene hadde de gjort det de siste 24 timene. Mange av disse hadde brukt alkohol.

Begrens tiden i badstuen: Ikke bruk mer enn 20 minutter om gangen i badstuen. Førstegangsbrukere bør bruke maksimalt 5 til 10 minutter. Når de blir vant til varmen, kan de sakte øke tiden til omtrent 20 minutter.

Drikk rikelig med vann: Uansett hvilken type badstu en person bruker, er det viktig å erstatte væsken som er tapt fra svette. Folk bør drikke omtrent to til fire glass vann etter bruk av badstue.

Unngå bruk av badstue hvis syk: Mennesker som er syke, bør også vente til de kommer seg før de bruker badstue. Kvinner som er gravide eller de med visse medisinske tilstander, for eksempel lavt blodtrykk, bør spørre legen sin før bruk av badstuen.

Overvåke barn: Barn fra 6 år og over er trygge å bruke badstue, men bør være under oppsyn når de gjør det. De burde ikke bruke mer enn 15 minutter der om gangen.

Massasje oslo