Massasje – 11 forskjellige typer

Massasje oslo

 

Kroppen din er ganske flink til å si ifra når den trenger en massasje – om den bare kan fortelle deg hvilken massasjetype den mest vil ha nytte av. Hvis du er ny i massasje eller aldri har dristet deg forbi den vanlige svenske økten, kan det være forvirrende å navigere i alle de forskjellige typer massasje der ute. Heldigvis er vi her for å hjelpe deg med å tyde de mange forskjellige stilene og fordelene med massasje, slik at du kan bestille den som passer best for deg.

Svensk massasje

Denne avslapningsfokuserte formen for massasje er hva folk flest tenker på først når de tenker på massasje. Terapeuter bruker en sekvens av lange, glidende slag, knapper og sirkulære bevegelser for å lette på spenninger i musklaturen. Aromaterapi kan tilsettes for å øke avslapningen.

Fordeler: I tillegg til å hjelpe til med å slappe av musklene og lette på overfladisk spenning, kan svensk massasje også bidra til å øke sirkulasjonen i kroppen.

Prøv det hvis: du er ny i massasje eller ønsker å avlaste lett til moderat spenning i rygg og skuldre.

Svensk massasje gir muskelavslapping i hele kroppen, og det kan være spesielt nyttig hvis du skal forebygge en skade.

Svensk massasje
Dyp vev massasje

Dypvevsmassasje

Som navnet antyder, tar dypvevsmassasje sikte på å avlaste spenningen i de dypere lagene av muskelvev og fascia. Som sådan bruker den mer intense elteteknikker enn svensk massasje.

Fordeler: Dypvevsmassasje er ideell for å frigjøre kronisk spenning og kan også bidra til å forbedre bevegelsesområdet.

Prøv det hvis: du lider av kroniske smerter eller ønsker mer press enn hva klassisk svensk massasje tilbyr.

Dypvevsmassasje er en fokusert, terapeutisk massasje som retter seg mot muskelknuter (også kjent som «vedheft») og spesifikke problemområder i de dypere lagene av muskel og bindevev.

Ved å bruke bevisste, langsomme slag eller friksjon over muskelen, kan terapeuten adressere kroniske, stramme eller smertefulle muskler, repeterende belastning, stillingsproblemer eller skader.

Hot stone massasje

I stedet for å stole utelukkende på hendene for å behandle vanskelige knuter, plasserer massasjeterapeuten oppvarmede basaltsteiner på baksiden for å hjelpe til med å smelte trange områder.

Fordeler: I tillegg til å avlaste spente områder, kan varmen fra steinene bidra til å forbedre blodstrømmen.

Prøv det hvis: du opplever at du har mråder på kroppen hvor det er vanskelig å mykne opp muskelknuter og spenninger.

Varmen til de glatte steinene kan være ganske avslappende. Det har også vist seg at varme slapper av stramme muskler, så de varme steinene lar terapeuten raskt avlaste områder med muskelspenning.

Hvis du lider av medisinske tilstander som høyt blodtrykk, diabetes, hjertesykdom eller åreknuter, bør du kontakte helsepersonell før du planlegger å få en hot stone massasje.

Hot stone massasje
Sportsmassasje

Sportsmassasje

Spesielt designet med tanke på idrettsutøvere, er sportsmassasje en variant av svensk massasje som tar sikte på å helbrede smerter forårsaket av repeterende bevegelse og hjelpe aktive mennesker til å komme seg raskere fra stress og skade.

Fordeler: Raskere restituering, bedre bevegelsesområde og forbedret ytelse er bare noen få av fordelene rapportert av de som får regelmessig sportsmassasje.

Prøv det hvis: du driver med sport eller ofte trener og vil holde kroppen din i god form.

Ideen bak sportsmassasje er å manipulere kroppens bløtvev, og fokusere på visse muskelgrupper, avhengig av hvilken sport idrettsutøveren driver med. I sportsmassasje er slagene generelt raskere enn en typisk svensk massasje. Terapeuten kan også inkludere kompresjon, trykkpunktterapi, friksjon og leddmobilisering.

Shitatsu massasje

En japansk massasjestil forankret i kinesisk medisin, shiatsu massasje tar sikte på å eliminere blokkeringer som holder kroppens energi kraft, fra å flyte fritt. Terapeuter bruker mange forskjellige teknikker, ofte bruker de albuene, knærne og til og med føttene når de forløser spenninger fra rygg, ledd og lemmer.

Fordeler: Shiatsu-massasje betraktes som en utmerket form for stress frigjøring, da den fremmer god sirkulasjon og produksjon av oksytocin.

Prøv det hvis: du trenger å redusere stressnivået og slappe av. Eller hvis du er nysgjerrig på østlige massasjetyper og trenger en god introduksjon.

Siden du ikke bruker olje eller krem, bruker du løse klær. Shiatsu gjøres vanligvis på en matte på gulvet eller på et lavt massasjebord og brukes ofte til å redusere stress og beskytte mot stressrelaterte helseproblemer.

Shiatsu massasje
trykkpunktmassasje

Trykkpunktmassasje

I likhet med dypvevsmassasje tar trykkpunktmassasje sikte på å fjerne kronisk spenning som ligger dypt i musklene. Men mens dypvev er ideelt for spenninger spredt over et stort område, er triggerpunkt bedre for smerte som stammer fra et veldig spesifikt sted (eller området).

Fordeler: Lindrer smerte forårsaket av isjias, problemer med rotasjonsmansjetten, stive ledd, plantar fasciatis og andre spesifikke problemer.

Prøv det hvis: du lider av noen av de ovennevnte plagene OG du kan takle litt tøff kjærlighet (trykkpunktmassasje har rykte på seg for å være litt vondt).

Trykkpunktmassasje øker blodtilførselen til muskelen som normaliserer den og bringer den tilbake til en normal tilstand. Denne prosedyren er en av de kraftigste, men enkleste måtene å behandle muskelsmerter og ubehag på.

Parmassasje

Massasjeterapeuter masserer to klienter side om side i samme rom. Svensk massasje er den typiske modaliteten som brukes, men du kan også være velkommen til å be om andre massasjetyper som dypvev eller hot stone.

Fordeler: Selv om det ofte har en romantisk sammenheng, er parmassasje også en fin måte å få kontakt med en nær venn, søster, mor, datter eller noen du ikke har noe imot å være halvkledd rundt.

Prøv det hvis: du ønsker å få kontakt med en romantisk partner, eller hvis du ikke orker å bli skilt fra spa-kompisen din i en time.

Som enhver annen massasje kan parmassasje omfatte beroligende musikk, aromaterapi eller stearinlys. Disse massasjeøktene deles ofte som en gave mellom romantiske partnere, men de trenger ikke være det.

Par massasje
gravidmassasje

Gravidmassasje

Denne massasjestilen tar sikte på å lindre graviditetssmerter for forventende mødre. I stedet for å ligge på ryggen, vil klienten enten lene seg på siden eller bruke et massasjebord med et hull i det som gjør at hun kan lene seg på magen.

Fordeler: Reduserer smerte forårsaket av graviditet, og kan også hjelpe med depresjon, søvnløshet og angst.

Prøv det hvis: graviditeten din gir deg betydelige smerter i korsryggen (bare sørg for å sjekke med legen din først).

I en studie publisert i Journal of Psychosomatic Obstetrics and Gynecology, ble 26 gravide kvinner tildelt en massasjeterapi eller en avslapningsterapigruppe i fem uker. Hver gruppe hadde 20 minutters massasjeterapi eller avslapningsterapi to ganger i uken. I massasje-terapigruppen hadde kvinnene færre komplikasjoner under fødselen, og deres spedbarn var mindre sannsynlig til å bli født for tidlig.

Soneterapi

Soneterapi er en spesialisert form for fotmassasje, der massører stimulerer presise punkter på føttene som antas å korrelere med andre organer og kroppssystemer.

Fordeler: Tradisjonelt antas soneterapi å bidra til å korrigere ubalanser i hele kroppen. Men som enhver fotmassasje, er det også bra for å avlaste spenninger ved å bruke høye hæler eller å ha stått oppreist / gått mye.

Prøv det hvis: du er nysgjerrig på hvordan soneterapi kan avsløre andre helseproblemer ELLER hvis du bare trenger en unnskyldning for å sette føttene opp en stund.

Soneterapi stammer fra gamle sivilisasjoner, men ble raffinert av den amerikanske fysioterapeuten Eunice Ingram på 1930-tallet. Dette kan være en dypt avslappende terapi, spesielt hvis du står hele dagen eller har slitne og vonde føtter. Du tar av deg skoene og sokkene, men forblir ellers påkledd.

Soneterapi
Thai massasje

Thai massasje

Også kjent som «yogamassasje». Når man får en thai massasje, ser man vanligvis utøveren utføre en serie intense strekninger på en påkledd klient.

Fordeler: Forbedret fleksibilitet, større bevegelsesområde og midlertidig lindring av smerte er bare noen få av de rapporterte fordelene med Thai massasje.

Prøv det hvis: du vil ha hjelp til å oppnå dypere strekninger og liker ideen om å være helt påkledd under en massasje.

I likhet med shiatsu, justerer Thaimassasje kroppens energier. Massasjeterapeuten bruker rytmisk kompresjon langs kroppens energilinjer for å redusere stress og forbedre fleksibilitet og bevegelsesområde. Det en unik blanding av assistert yoga, passiv tøying og pressende massasje-bevegelser. Thai massasje er mer energisk enn andre former for massasje.

Fotmassasje

Akkurat hva det høres ut som: en avslappende massasje for føttene.

Fordeler: I motsetning til soneterapi, som spesifikt tar sikte på å målrette mot andre områder av kroppen, har en tradisjonell fotmassasje rett og slett som mål å gi avslapping til overarbeidede føtter.

Prøv det hvis: du har en jobb som krever at du holder deg på beina hele dagen eller hvis du sliter med vondter i føttene.

Tradisjonelt utføres fotmassasje med hendene, selv om behandlinger noen ganger kan omfatte bruk av pinner eller ruller for å stimulere refleksområdene i foten mer effektivt.

Fotmassasje har eksistert i hundrevis av år, og eksisterer i mange kulturer. Det er ofte brukt for å forbedre helsen og få avslapning i kroppen.

Fot massasje

Hvordan finne en massasjeterapeut

Diskuter din interesse for massasjeterapi med helsepersonell, som kanskje kan henvise deg til en sertifisert massasjeterapeut i ditt område. Kravene til massasjeterapeuter varierer fra land til land, selv om de ofte krever eksamen fra et godkjent program. Hvis en massasjeterapeut har en sertifisering fra Norges massasjeforbund, betyr det at de gjennomgikk en bakgrunnssjekk i tillegg til skolegang og eksamen.

Når du vurderer en terapeut, må du alltid spørre om sertifiseringer og opplæring, spesielt i den eller de spesifikke massasjemetodene du vurderer. For eksempel er ikke alle terapeuter opplært til å utføre massasje for gravide. Du kan også vurdere å sjekke anmeldelser av virksomheten du vurderer for å se etter rapporter om skader eller klager.

Hva koster en massasje?

Vanligvis så koster en time massasje rundt 600-900 kroner. Kostnadene for en massasje kan imidlertid variere mye og avhenger ikke bare av hvor mange minutter du får massasje, men også massøren som tilbyr tjenesten og / eller deres arbeidsgiver, massasjetype og lokaliseringen din.

Noen helseforsikringer kan tilby hel eller delvis dekning for massasje, så husk å sjekke med forsikringsselskapet. Du må kanskje ha visse medisinske tilstander eller henvisning fra lege for å få dette dekke. Det kan også være begrensninger på antall avtaler eller kostnader som dekkes.

Fordeler med massasje

Massasje regnes generelt som en del av integrativ medisin. Det tilbys i økende grad sammen med standardbehandling for et bredt spekter av medisinske tilstander og situasjoner.

Fordeler med massasje kan omfatte:

  • Redusere stress og øke avslapning
  • Reduserer smerte og muskelsårhet og spenning
  • Forbedre sirkulasjon, energi og årvåkenhet
  • Senking av hjertefrekvens og blodtrykk
  • Forbedrer immunfunsynstemet

Mens mer forskning er nødvendig for å bekrefte fordelene med massasje, har noen studier funnet ut at det også kan hjelpe for:

Utover fordelene ved spesifikke tilstander eller sykdommer, liker noen mennesker massasje fordi det ofte gir følelser av omsorg, komfort og forbindelse.

Til tross for fordelene, er massasje ikke ment som en erstatning for vanlig medisinsk behandling.

Risiko med massasje

De fleste kan dra nytte av massasje. Imidlertid er det kanskje ikke aktuelt hvis du har:

  • Blødningsforstyrrelser eller ta blodfortynnende medisiner
  • Brannsår eller helbredende sår
  • Dyp venetrombose
  • Infeksjoner
  • Knuste bein (brudd)
  • Alvorlig osteoporose
  • Et veldig lavt antall blodplater (alvorlig trombocytopeni)

Diskuter fordeler og ulemper med massasje med legen din, spesielt hvis du er gravid eller hvis du har kreft eller uforklarlig smerte.

Noen massasjetyper kan gjøre at du føler deg litt sår dagen etter. Men massasje skal vanligvis ikke være smertefullt eller ubehagelig. Hvis noen deler av massasjen ikke føles riktig eller er smertefull, snakk med en gang. De fleste alvorlige problemene kommer av for mye press under massasje.

Hva kan du forvente av en massasje

Du trenger ikke noe spesielt forberedelse for massasje. Før en massasjeterapi-økt starter, bør massasjeterapeuten din spørre deg om symptomer, medisinsk historie og hva du håper å få ut av massasje. Massasjeterapeuten din bør forklare hva slags massasje og teknikker han eller hun vil bruke.

I en typisk massasjesession tar du av deg eller bruker løstsittende klær. Kle av deg bare til det punktet du er komfortabel. Du ligger vanligvis på et bord og dekker deg med et laken. Massasjeterapeuten din forlater rommet når du kler av deg før massasjen og når du kler på deg etter den. Du kan også ta en massasje mens du sitter i en stol, fullt kledd. Massasjeterapeuten din bør utføre en evaluering gjennom berøring for å finne smertefulle eller anspente områder og for å bestemme hvor mye press du skal bruke.

Avhengig av preferanse, kan massasjeterapeuten bruke olje eller krem ​​for å redusere friksjonen på huden din. Fortell massasjeterapeuten din om du kan være allergisk mot noen ingredienser.

En økt kan vare fra 10 til 90 minutter, avhengig av hvilken massasjetype og hvor mye tid du har. Uansett hva slags massasje du velger, bør du føle deg rolig og avslappet under og etter massasjen. Pust normalt gjennom massasjen.

Massasjeterapeuten din kan spille musikk under massasjen din eller snakke med deg, men du kan fortelle ham eller henne om du foretrekker stille.

Hvis en massasjeterapeut presser for hardt, be om lettere trykk. Noen ganger kan du ha et følsomt sted i en muskel som føles som en knute. Det vil sannsynligvis være ubehagelig mens massasjeterapeuten din ordner det. Men hvis det blir vondt, så si ifra.