Thai massasje – 6 vitenskaplig beviste fordeler

thai massasje fordeler oslo

Thai massasje, som har sin opprinnelse i India, har eksistert i over 2500 år. Opprinnelig betraktet som en helbredende kunst, inkluderer tradisjonell thaimassasje påvirkninger fra både ayurvedisk og tradisjonell kinesisk medisin.

I motsetning til typiske vestlige massasjer, innebærer det ikke å ligge på en massasjeseng i mens en massasjeterapeut påfører olje på kroppen din og masserer muskler og trykkpunkter.

I stedet ligger du påkledd på en matte på bakken mens en utøver bruker strekk-, trekk- og gyngeteknikker for å avlaste spenning, fremme avslapning og forbedre fleksibilitet og sirkulasjon.

Noen ganger referert til som assistert yoga, fokuserer Thai massasje på å forbedre strømmen av energi gjennom kroppen din.

I denne artikkelen vil vi se nærmere på de vitenskapelige fordelene ved tradisjonell thai massasje og hva du kan forvente hvis du velger denne typen massasje.

Hva er fordelene med tradisjonell thaimassasje?

Thai massasje kan være til nytte for helsen din på mange måter, hvorav mange støttes av vitenskapelige studier. Nedenfor undersøker vi seks viktige fordeler som støttes av forskning:

1. Lindrer hodepine

Hvis du har migrene eller opplever spenningshodepine, kan tradisjonell thaimassasje bidra til å lette symptomene dine.

I flere små studier som involverte pasienter med kronisk hodepine, fant forskerne at Thai massasje reduserte intensiteten av både migrene og spenningshodepine.

Hvis du er interessert i å prøve ikke-farmasøytiske midler for lindring av hodepine, er det verdt å merke seg at forskere konkluderte med at fordelene med Thai massasje kan vare alt fra flere dager til rundt 15 uker.

2. Reduserer ryggsmerter

Thai massasje kan være et effektivt, ikke-farmasøytisk middel for å redusere ryggsmerter.

Forskere i Thailand studerte effekten av thaimassasje på en gruppe på 120 personer med uspesifikke korsryggsmerter. Halvparten av testgruppen ble behandlet med thaimassasje og resten med andre konservative ledelsesteknikker som inkluderte leddmobilisering (en teknikk som innebærer å påføre trykk), varme pakker og manuell strekking til smertefulle områder.

Begge gruppene ble behandlet to ganger i uken i 4 uker, og begge gruppene hadde betydelig smertelindring.

Andre studier har funnet ut at Thai massasje reduserer ryggsmerter assosiert med triggerpunkter – stramme, smertefulle muskelklynger – i øvre del av ryggen.

3. Lindrer stivhet og smerter

Thai massasje kan forbedre leddfunksjonen hvis du opplever smerte og stivhet når du beveger deg.

I en studie benyttet forskere et program for thai massasje for å studere effektene på personer med kneleddgikt. Forskerne fant at deltakerne i studien følte mindre smerte og gikk med større letthet etter 8-ukersprogrammet.

I en annen studie som involverte 60 pasienter med slitasjegikt i kneet, fant forskerne at 3 ukers thaimassasje ga samme smertelindring som 3 uker med ibuprofen (smertestillende).

4. Øker fleksibiliteten og bevegelsesområdet

Hvis bevegelsesområdet og fleksibiliteten påvirker din sportslige ytelse eller gjør det vanskelig å komme deg rundt, kan Thai massasje hjelpe deg med å bevege deg lettere.

Trettifire fotballspillere var en del av et eksperiment for å teste effekten av thaimassasje på atletisk ytelse. Etter å ha mottatt thai massasje tre ganger i løpet av en 10-dagers periode, viste fotballspillerne betydelig forbedring i deres evne til å gjøre sitt-og-nå øvelser.

Forskere antar at økningen i fleksibilitet kan være fordi Thai massasje har evnen til å forbedre blodstrømmen og oksygentilførselen til musklene. Dette kan igjen bidra til å redusere smerte og redusere muskeladhesjoner.

Forskerne fant også at thai massasje forbedret spillernes hastighet og smidighet på banen.

Thai massasje norge fordel

5. Lindrer angst

En av de mest tiltalende aspektene ved massasjeterapi er følelsen av ro og avslapning den kan bringe kroppen din.

Selv om Thai massasje er mer energisk enn andre former for massasjeterapi, har det vist seg å senke angst og øke en systemisk følelse av ro.

Studier har funnet ut at personer som får thai massasje tester lavere på tiltak av psykologisk stress etter behandling.

Hjerneskanninger av personer som fikk thaimassasje, viste mer avslapning og mye lavere angst enn personer som gjennomgikk fysioterapibehandlinger under de samme forholdene.

6. Gjenoppliver energi

Thai massasje inneholder helkroppsbevegelser, hvorav mange av dem er yogalignende. Av den grunn rapporterer mange at når de forlater en thai massasje, føler de seg ikke bare avslappet, men også forynget.

I en studie sammenlignet forskerne effekten av thaimassasje og svensk massasje på mennesker som var trøtte og slitene.

De intervjuet deltakerne etter massasjen og fant ut at de som hadde thai massasje følte seg mentalt oppkvikket og fysisk energisk.

Studiens størrelse var liten, så det må gjøres mer forskning for å bekrefte disse resultatene.

Hvilke teknikker brukes med thai massasje?

I en tradisjonell thai massasje bruker utøvere hendene, tommelen, albuene, underarmene og noen ganger til og med føttene for å redusere spenningen i musklene.

Thai massasje er basert på ideen om at energi beveger seg gjennom kroppen din langs forutsigbare linjer eller veier kjent som sens.

For å øke strømmen av energi langs sens, vil utøveren flytte kroppen din til yogalignende posisjoner i tillegg til å trekke og vippe kroppen din på forskjellige måter.

Kombinasjonen av strekk, bevegelse og trykk er det som skiller thaimassasje fra andre typer massasje.

Thai massasje kan være et godt alternativ for deg hvis du vil ha en mer aktiv type massasje, der du beveger deg og deltar i stedet for å legge deg gjennom massasjen.

Hvor ofte burde man få en Thai massasje?

Etter en thai massasje kan en person føle seg veldig avslappet. Imidlertid må de huske på at musklene har blitt bearbeidet og strukket. Etter en thaimassasje, bør en person hvile og drikke rikelig med vann.

Det er ingen retningslinjer for hvor ofte en person burde få en thaimassasje. Folk bør prøve å innlemme daglige vedlikeholdsrutiner som involverer strekk- og avslapningsteknikker. Dette vil hjelpe dem å være fleksible i lang tid etter massasjen.

Folk bør også lytte til kroppene sine. Hvis noen opplever varig smerte eller ubehag i et område av kroppen sin, bør de oppsøke helsepersonell, da dette kan indikere en underliggende helsetilstand.

Hvis noen ønsker å fokusere på et bestemt område av kroppen sin, kan de velge å jobbe med en massør for å planlegge regelmessige økter til de er fornøyde med resultatene. På det tidspunktet kan de vurdere å plassere avtaler og fokusere på å opprettholde resultatene.

Hva kan du forvente?

Med thai massasje kan du bruke dine egne løstsittende klær. Vanligvis vil du ligge på en matte eller massasjemadrass på gulvet, ikke på et massasjebord. Når du er på matten, vil utøveren sakte bevege kroppen din gjennom flere strekninger ved å bruke vekten og trykket på kroppen din for å hjelpe deg.

I motsetning til svensk massasje brukes ikke olje, og musklene dine blir vanligvis ikke eltet. I stedet vil utøveren bruke hendene, tommelen, albuene og knærne til å strekke, trekke og vippe forskjellige deler av kroppen din. De kan til og med sitte på deg for å strekke deg til bestemte stillinger.

Noen typer strekninger kan innebære å gå gjennom yogalignende bevegelser mens utøveren holder eller trekker deg for å opprettholde en positur.

Hvis musklene er såre eller anspente, kan du føle ubehag. Hvis du gjør det, kan du fortelle utøveren din slik at trykket og tøyningen kan reduseres.

Hvis du har en skade, eller hvis en del av kroppen din er spesielt følsom for smerte, må du informere utøveren før de begynner å massere.

Risiko og sikkerhet

Fordi Thai massasje har dype effekter på sirkulasjonssystemet, må du sjekke med legen din før du planlegger en massasje, spesielt hvis du har:

Thai massasje anbefales ikke for gravide kvinner.